Okříšky-Moravské Budějovice

Značení: směrové tabule s číslem cyklotras 5217 a 5103

Délka: 18 km

Časová náročnost: 1,5 hodiny

Od nádraží z Okříšek se vydáme doprava po cyklotrase č. 5217 do Pokojovic. Za vesnicí si uděláme odbočku do Heraltic, kde sídlí Hasičské muzeum. Po návratu pokračujeme do Chlístova a Rokytnice nad Rokytnou ke koupališti. Další koupaliště můžeme navštívit v Kojeticích. Nad vesnicí se vypíná kopec s hradem Sádek, projdeme si valy kolem něj. Na jihovýchodních svazích pod hradem roste vinná réva. Ve vinařství se můžeme ubytovat, najíst se v místní restauraci, projít si naučnou stezku mezi vinicemi nebo si objednat degustaci. Druhá naučná stezka prochází lesoparkem kolem hradu. Pod Sádkem se napojíme na cyklotrasu č. 5103, před Čáslavicemi odbočíte na vyhlídku Hanzalův kopeček a rozhlédneme se po kraji. Na návsi odbočíme vlevo. Pod Babicemi se zastavíme u studánky Verunka. Podle pověsti se zde vrátil zrak napoleonskému vojákovi, poté, co si omyl vodou ze studánky obličej. Z vděčnosti nechal vystavět kapličku, kterou na místě najdeme dodnes. Babice jsou smutně proslulé politickými procesy z 50. let. U rybníčku za vesnicí se můžeme občerstvit v lesním baru.  Další zastávku si uděláme kousek před Moravskými Budějovicemi. Na kopci Svatý Vít stojí zřícenina stejnojmenné kaple. Cesta už pozvolna klesá do cíle cesty – Moravských Budějovic. Na křižovatce s hlavní ulicí odbočte vlevo a u autobusového nádraží opět vlevo k vlakovému nádraží. Odsud se vrátíme vlakem do Okříšek.