Třebíč-Velký javor-Dolní Smrčné

Třebíč-Velký javor-Čechtín-Zátiší-Dolní Smrčné

Výchozí místo: Třebíč, Žerotínovo náměstí

Cílové místo: Dolní Smrčné, železniční zastávka

Značení: zelená, žlutá, modrá turistická značka

Délka: 26,5 km

Časová náročnost: 8 hodin

Trasa začíná na okraji židovské čtvrti, unikátního urbanistického celku, jednoho z nejlépe zachovalých v Evropě. Od roku 2003 je společně s bazilikou sv. Prokopa zapsána na Seznam světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO. Zelená turistická značka opouští Třebíč u rybníka Zámiš s oblíbeným sportovním okruhem. Přes les nás značka přivede do Okřešic a dále na rozcestí Pod Jelení hlavou. Tady odbočíme vlevo na žlutou turistickou značku. Ta nás zavede k patrně nejstaršímu javoru v Česku. Obvod kmene Velkého javoru je téměř 8 metrů a stáří se odhaduje na 650 až 700 let. Využijeme možnost občerstvení v lesním baru JavoBar. Vratíme se po odbočce na žlutou turistickou značku a pokračujeme lesními cestami do Čechtína. V bývalém statku potěší zejména dámy Muzeum svatebních šatů. Vystavují zde modely od 20. let 20. století až do současnosti. Kromě šatů si prohlédneme také několik motocyklů značek Čezeta a JAWA. Z Čechtína se vydáme dále stále po žluté turistické značce přes kopec Smrček do Zátiší. K zastavení láká zámeček s kavárnou, který je v majetku rodu Valdštejnů. Významný český rod spravoval třebíčské panství od roku 1613. Trasa pokračuje po modré turistické značce kolem rybníka přes les do Koutů. Cestou se nám otevřou daleké výhledy do okolí. Nacházíme se v nejvyšších místech Třebíčska. Cesta pozvolna klesá údolím Chlumského potoka do Dolního Smrčného. Zpět do Třebíče nás doveze osobní vlak.