Studenec-Jasenice-Náměšť nad Oslavou

Značení: směrové tabule s číslem cyklotras 5209, 5183, 5181, 5184, 5182, 5106

Délka: 39 km

Časová náročnost: 3 hodiny

Od vlakového nádraží ve Studenci se vydáme vlevo po cyklotrase č. 5209 do Častotic a dále k rybníku Dubovec. Cesta mezi poli vás zavede do Ocmanic. Po pravé straně uvidíme jehlancovou siluetu rozhledny. Vznikla nad místním vodojemem. Je sice malá, ale uvidíme z ní nejbližší okolí a také cíl naší cesty – Náměšť nad Oslavou. Cesta pokračuje do obce Naloučany, tady odbočíme na křižovatce vlevo a pokračujeme po cyklostezce č. 5183 údolím Jasinky do Jasenice. Tady nás na první pohled upoutá kostel sv. Klimenta na kopci nad vesnicí. Od starobylého kostela se nám otevře daleký výhled do okolí. Cesta z Jasenice pokračuje na Jestřabí. U samoty Demáčky odbočíme vpravo na cyklotrasu č. 5181 do Jindřichova. Za vesnicí vjedeme do lesů bývalé Jindřichovské obory, která vznikla jako součást krajinářského parku mezi Náměští nad Oslavou a Velkou Bíteší. Další zastávkou je Jinošov. Na místní škole vyučoval český básník Otokar Březina. V místě bývalé bažantnice založili Haugwitzové oboru a nechali vystavět zámeček, který sloužil náměšťskému panstvu jako letní sídlo. Kolem zámečku vznikl anglický park s drobnými stavbami. Dodnes můžeme obdivovat Dianin altán, Silvánův a Apollonův chrám. V oboře se prohání dančí zvěř. Obora je přístupná celoročně mimo dobu říje a v době rození mláďat. Vrátíme se na náves a odbočíme vlevo na silnici do Hlubokého. Vesnice se pyšní nejmenším hřbitovem v Česku. Evangelický hřbitov se sedmi hroby chrání skupina lip. Na dohled od hřbitova stojí budovy Svatojakubského pivovaru. Od pivovaru pokračujeme rovně po cyklostezce č. 5184 a dále kolem vodní nádrže Chvojnice. Na začátku Lesního Jakubova se stočíme obloukem vpravo na cyklotrasu č. 5182, která nás zavede přes Horní Lhotice a Kralice nad Oslavou k Velkopolskému dvoru u Náměště nad Oslavou. Tady odbočíme vpravo a po cyklotrase č. 5106 dojedeme do Náměště nad Oslavou. Kolem řeky Oslavy vznikla promenáda, kterou lemují znamení zvěrokruhu a odpočinkové zóny. Náměšť nejlépe poznáme, pokud si projdeme značený okruh Kulturní promenáda.  Cílem cesty je vlakové nádraží, u kterého můžeme využít cyklopoint k drobným opravám kola nebo k jeho umytí. Do Studence se vrátíme vlakem.